خارطة الطريق !!

أول ما رحت الإمارات وأنا في الصف السادس الابتدائي أذهلتني كلمة خارطة ، مدرس الجغرافيا كان غزاوي ، حبايب قلبي ، على اعتبار إني عشت معاهمأكثر مما عشت مع أهلي ، وتقريباً أنا اللي جندت محمد مرسي للتخابر مع حماس … ماعلينا .. المهم المدرس يقول “ولك اطلع بالخارطة” وأنا الله وكيلكم عرفت إن “ولك” دي حاجة كده تشبه “يابن الكلب” بس لا فهمت إطلع “طبعاً بتشديد الطاء للي مش عارفين ” ولا فهمت طبعاً “خارطة” فلما فهمت قلت له …. آه الخريطة … فرددها مستهزءاً ” آه ياخويا الخريييييطة”

طبعاً أنا طالع من مصر أفهم خرطة مكرونة بالبشمل ، خرطة بسبوسة .. بسيمة .. كفتة فرن ماشي …

المهم دارت الأيام ، وبدأت أوسلو أيام الزعيم الراحل أبو عمار وطبعاً كل ما أسمع صائب عريقات ونبيل شعث اللي بيتكلم مصري أحسن مني ومنك بيقولوا خارطة الطريق أفطس على نفسي من الضحك

المهم دارت الايام تاني – والدورة دي وصولي لها له دلالات أهمها تقدم العمر ودنو المنية – ولقيت الشعب المصري كله بقى بيقول خارطة الطريق …

يعني غزة – اللي سكان محرم بك أكثر منهم واللي بيقولوا !!! كان مرسي مجوعنا وقاطع الكهربا عننا بسببهم – خلوا شعب التسعين مليون يغير جزء أصيل من ثقافته ويقول “خارطة الطريق”

اترك رد

